Kobieta odziana w czerń jest tajemnicza i zmysłowa. Mężczyzna w czerni ma w sobie elektryzującą magię. Czarny przedmiot często zdaje się być potężny, wyrazisty i mocarny.
Czerń kulturowo jest, co specyficzne, przesycona w przeważającej ilości negatywnymi konotacjami. Jest symbolem nocy, strachu, zła, bierności. Niemniej jednak to, co czarne, jest równocześnie w jakiś sposób dostojne, pełne wzniosłości i elegancji. Czerń, jak każdy inny symbol, niesie bowiem ze sobą ambiwalentne przesłanie.
A jaką wymowę ma czerń, gdy staje się barwą wazonu? Czarny
wazon to wyzwanie, to gest odwagi, to swoista kontestacja. Słowa "wazon", "wazonik" budzą z reguły zupełnie odmienne skojarzenia kolorystyczne. Są do nich, niejako kulturowo, przypisane barwy jasne, materie delikatne, przezroczystości i transparentności. Czarny wazon zmienia oblicze tych tradycyjnych skojarzeń.
Gdy w czarnych, dumnie eleganckich wazonach duńskiej marki
Rosendahl umieści się barwne kwiaty, zyska się mariaż i intrygujący kolorystycznie i głęboko symboliczny. Wyrazistość natury zostanie tu podkreślona mocnym, czarnym akcentem szkła.
Opracowanie: Rosendahl
Źródło: Rosendahl
Pierwszy z wazonów (
wazon minimalistyczny Filigran) , Filigran, projekt Lin Utzon, przybierający formę rozchylającego się ku górze kwiatowego kielicha, zdaje się lewitować nad stołem dzięki warstwie przezroczystego szkła, które tworzy jego podstawę.
Kolejny z projektów tej współpracującej z marką Rosendahl designerki do złudzenia przypomina stworzenie na tłuściutkich nóżkach (
wazon minimalistyczny Lin Utzon). Zabawny efekt zyskano, odejmując część dna wazonika. Przysadzista forma wazonika jest zdecydowanie sympatyczna. Czerń dodaje jej wizualnego ciężaru. Tu wyrazista i elegancka barwna nie dystansuje, a "uprzytulnia" przedmiot.
Trzeci z wazoników Rosendahl to dzieło Alev Siesbye (
wazon szklany Alev Siesbye). Wazon z dmuchanego szkła jest wdzięcznie wcięty w talii. Jego szerokie, zmysłowe "biodra" kojarzą się z pełną temperamentu kobietą. To wszystko jednak nie odbiera mu nuty agresji. Odbijające rzeczywistość czarne szkło będzie eleganckim wsparciem dla barwnych kwiatów.
Opracowanie: Rosendahl
Źródło: Rosendahl
Wspomnieliśmy o budującym specyficzną symbolikę połączeniu czerni wazonów i nieokiełznanej kwiecistej pomysłowości natury. Kwiat symbolizuje miłość, nadzieję, wdzięk, radość, dobroć, subtelność, uwieńczenie dzieła. Połączenie z głęboką, budzącą dreszcz wymową czerni daje zdumiewający efekt. Zasadniczo – dwie kategorie o przeciwstawnej wymowie winny odpychać się wzajemnie, budząc agresywny i nieakceptowany kontrast. A tu – jest przeciwnie. Natura, nieodmiennie zaskakująca w swoich możliwościach adaptacyjnych, fenomenalnie harmonizuje się z głęboką, magnetycznie tajemniczą czernią szkła.
Preferujący formy wyraziste, barwy zdecydowane i połączenia odważne, sklep z upodobaniem przystraja wnętrza barwnymi bukietami w czarnych objęciach szkła wazonów marki Rosehdahl.