X
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Menu strony

Homo Polonicus

Homo Polonicus
"Homo Polonicus" na podstawie powieści Krystiana Piwowarskiego

Ojcem chrzestnym spektaklu jest Adam Michnik, który podsunął Teatrowi Provissorium i Kompania "Teatr" nieznaną szerszej publiczności książkę "Homo Polonicus".

"Homo Polonicus" Krystiana Piwowarskiego to książka okrutna, już tytuł świadczy o tym, że autor "polskość" pojmuje jako zespół cech groźnych, które mogą być niebezpieczne dla świata. Tak jak baliśmy się, że "homo sovieticus" zagnieździ się w nas i będzie chorą postacią, tak powołanie do życia bohatera o nazwie "homo polonicus" jest przestrogą nie byle jaką. Kiedy ten tekst trafił do nas, podjęliśmy decyzję, aby go zaadoptować do teatru. Wydaje się być bardzo ważnym głosem w sprawie tak trudnej, wrażliwej, kiedy tematem jesteśmy my sami, czyli Polacy.

Główny bohater choruje na polskość, która jest źródłem jego obłędu. Nienawidzi Innego, boi się go, boi się Niemca Storcha, pogarda Francuzem, boi się Rosjanina, Żyda najchętniej by ukamienował. Jest w tekście Krystiana Piwowarskiego znaczący ślad myślenia Brzozowskiego, bohater to "zupiorzały, zeświniały szlachcic" żyjący w swoim zdziecinniałym świecie, w świecie brzydoty.

Próbujemy mierzyć się odważnie, bez taryfy ulgowej z naszą tradycją. Próbujemy w oparach, wyziewach historii oddzielić to, co jest groźnym powracającym fantazmatem a realną twardą rzeczywistością.

Jest w naszym spektaklu nawiązanie także do znanej książki Marii Janion, o znamiennym tytule "Do Europy tak, ale z naszymi umarłymi". Będziemy przyglądać się "homo polonicusowi", Polakowi, polakowatości, dokonamy sekcji na naszym bohaterze w naszym "teatrum anatomicum". Po to, że to jedyna droga do rozbijania fałszywych mitów.

reżyseria: Janusz Opryński i Witold Mazurkiewicz
obsada: Jacek Brzeziński, Witold Mazurkiewicz, Jarosław Tomica, Michał Zgiet
scenografia: Robert Kuśmirowski
opracowanie muzyczne: Jan Bernad
światło i dźwięk: Jan Piotr Szamryk, Janusz Opryński
produkcja i impresariat: Grzegorz Reske
czas: 90 minut

"...spektakl teatrów Provisorium i Kompania Teatr 'Homo Polonicus' według powieści Krystiana Piwowarskiego w reżyserii Janusza Opryńskiego i Witolda Mazurkiewicza, poraża znakomitym aktorstwem i pomysłami inscenizacyjnymi."
"Wiwisekcja polskości"
Andrzej Molik
Kurier Lubelski nr 59

"Moc spektaklu tkwi przede wszystkim w stronie wizualnej i muzycznej. Główne elementy scenografii (Robert Kuśmirowski) to drewniane łóżko na kółkach i oświetlająca je wielka medyczna lampa..."
Marta Zgierska
Nowa Siła Krytyczna

"To najciekawszy spektakl wyżej wymienionego duetu, bo poddaje pod dyskusję to wywodzące się z ducha teatralnej alternatywy myślenie romantyczne, że my oto, amatorzy nie-amatorzy, prowincja, ale centrum, nieskażeni etatem i urzędem, jesteśmy obdarzeni szansą widzenia esencjonalnego, przejmującym wglądem w ducha spraw - i powiemy prawdę narodowi i sobie samym, kim jesteśmy, co w nas złego, udawanego, skąd to przymrużanie oka, i - z posad bryłę mentalności ruszymy."
"Podszywanie Polakiem głupkiem"
Grzegorz Józefczuk
Gazeta Wyborcza - Lublin nr 59
Źródło: Maria Moykowska, Kostrzewa PR
22-08-02 07:01:08